Goldeneye: ako jedno hrozné demo U2 viedlo k tomu, že Tina Turner nahrala jednu z najikonickejších tém Jamesa Bonda

Goldeneye: ako jedno hrozné demo U2 viedlo k tomu, že Tina Turner nahrala jednu z najikonickejších tém Jamesa Bonda

Od nešťastného odmietnutia zo strany Depeche Mode až po nahrávanie dema, ktoré sama Tina Turnerová označila za "najhoršie", vznik témy Goldeneye bol neľahký

Polovica 90. rokov predstavovala pre U2 niečo ako krízu stredného veku. Kapela si na začiatku desaťročia hodila kockou a vyhrala jackpot s ironickým krautrockovým štýlom albumu Achtung Baby z roku 1991 a zmyslami preťaženým turné Zoo TV, ktoré ho sprevádzalo. Album Zooropa z roku 1993 bol pravdepodobne ešte experimentálnejší (aj keď jeho celková kvalita mierne poklesla), ale tento úlet fantázie naďalej prinášal významné komerčné dividendy, album sa dostal na vrchol rebríčkov v 11 rôznych krajinách a v roku 1994 získal cenu Grammy za najlepší alternatívny hudobný album. Keď sa v decembri 1993 skončilo turné ZOO TV Tour, celosvetovo zarobilo 151 miliónov dolárov, čo časopis Q Magazine označil za "najveľkolepejšie rockové turné, aké kedy skupina usporiadala".

Kam sa teda po takomto úspechu dostanete? Čo robíte? U2, ktorí sa nikdy nevracali späť, sa v podstate rozhodli pokračovať v robení čohokoľvek a všetkého, niekoľko rokov hádzali na stenu takmer všetky nápady, ktoré mali v hlave, a dúfali, že sa niečo z toho - čokoľvek z toho - uchytí. Niektoré nápady fungovali, ako napríklad vynikajúci singel Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me zo soundtracku k filmu Batman Forever, a niektoré nie, najmä experimentálna, ambientná spolupráca s Brianom Enom Passengers, v ktorej frontman Bono vytvoril duet s Lucianom Pavarottim.

Ale jediná vec, ktorá skutočne obstála v skúške času z tohto obdobia, je pieseň, ktorú samotná skupina nikdy v skutočnosti nehrala, s výnimkou jednej pochybnej demokazety, ktorú spolu nahrali Bono a gitarista The Edge. Táto demokazeta sa napokon prekvapivo stala jednou z najlegendárnejších tém Jamesa Bonda: Goldeneye.

Samozrejme, mohlo to byť aj inak. Depeche Mode pôvodne dostali ponuku napísať a nahrať tému pre prvý film Piercea Brosnana v ikonickej hlavnej úlohe agenta 007. Nanešťastie pre synthpopové legendy z Essexu sa časový rozvrh presne nezhodoval; po nedávnom fenomenálnom úspechu ich svetové turné Devotional ešte stále putovalo po svete, spevák Dave Gahan bol na vrchole svojich závislostí a nálada v tábore bola taká slabá, že sa chystali stratiť kľúčového člena Alana Wildera a nebezpečne sa blížili k úplnému rozpadu.

Keďže budúcnosť Depeche Mode ako skupiny bola neistá, producenti Bond Eon sa museli poobzerať inde. Jedným z prvých umelcov, ktorí sa prihlásili, bola kultová švédska popová skupina Ace Of Base. Ich verziu skladby Goldeneye si ešte stále môžete vypočuť v demo podobe, ak si ju rýchlo vyhľadáte na internete; nakoniec bola premenovaná na The Juvenile a vyšla na ich albume Da Capo z roku 2002. Pôvodná verzia však bola odmietnutá a štúdio sa rozhodlo zamieriť trochu vyššie. Nakoniec sa obrátili na skutočnú hudobnú ikonu a priekopníka: Tina Turner.

Úspech Turnerovej životopisného filmu What's Love Got to Do With It z roku 1993 vrátil speváčku do centra pozornosti populárnej kultúry, vyniesol Angele Bassett nomináciu na Oscara za najlepší ženský herecký výkon v úlohe kráľovnej rock'n'rollu a predstavil Turnerovej hudbu úplne novej generácii fanúšikov. Jej akcie boli zriedkakedy vyššie a ona bola pripravená nahrať novú bondovskú tému, ako vtedy povedala pre MTV: "Myslím, že sa to človeku podarí, keď vás takíto ľudia pozvú medzi túto spoločnosť, dobrú spoločnosť." Takže štúdio malo speváčku, teraz potrebovali pieseň.

Keď sa z rozhlasu dozvedeli, že Turnerová, ktorá bola nielen veľkou fanúšičkou U2, ale aj susedkou Bona na jej pozemku v južnom Francúzsku, je v hre o predskokana pre ďalšiu bondovskú tému, tvorivé jadro U2 sa rozhodlo napísať a nahrať pieseň pre film práve s ňou.

Podobne ako prvý pokus Ace Of Base o bondovskú pieseň, aj demo verzia Goldeneye, ktorú nahrali Bono a The Edge, sa dá pomerne ľahko nájsť a nie je to práve najlepšie počúvanie. Hoci ide zdanlivo o rovnakú úpravu kultovej piesne, ktorú všetci poznáme a milujeme, produkcia je oveľa drsnejšia, v mixe dominuje nepríjemne pichľavá klavírna linka a sláčiky, ktoré sú pre bondovskú tému také kľúčové, znejú, akoby ich niekto vytiahol zo 16-bitovej konzoly. To všetko sa dá samozrejme odpustiť v demo podobe, ale je to Bonova sprievodná vokálna linka, ktorá tu skutočne dvíha obočie. Jeho výkon, ktorý znie skôr ako nasratý imitátor Davida Bowieho a nedokáže trafiť žiaden z vyššie registrovaných tónov, pripomína mimoriadne zlý výkon Trombone Champ.

zdroj: youtube.com

Vzhľadom na to je možno zázrakom, že Turner skutočne súhlasil, že sa tejto piesne ujme. Ako povedala Grahamovi Nortonovi v jeho relácii na BBC Radio 2 v roku 2018, bola priamo zmätená tým, čo počula. "Bono mi poslal najhoršie demo," povedala. "Tak trochu to hodil dokopy, akoby si myslel, že to nebudem robiť. Túto pieseň som ani nevedela, v akej tónine ju mám cvičiť!"

Napriek nepodarenému demu bol Bono odhodlaný pieseň zrealizovať, kontaktoval Turnerovú a povedal jej, že po tom, čo s manželkou na svadobnej ceste pobudli v sídle tvorcu Bonda Iana Fleminga, nedovolí, aby pieseň napísal niekto iný. A tak Turnerová, ktorá si stále nebola istá ani základnou melódiou skladby, ktorú mala naspievať, odišla do štúdia a pracovala na nej.

"Bolo to neuveriteľné, čo mi sem poslali," povedala Grahamovi Nortonovi. "Ale viete, musíte sa do toho obuť a naučiť sa to. A potom som to zaspievala tak, ako by som to zaspievala ja, a dokonca aj Bono bol ohromený."

Turnerová vniesla do piesne potrebnú triedu divy, čo viedlo Bona k uznaniu, že to, čo pôvodne poslal, bolo "naozaj, naozaj zlé" a že speváčka pieseň v podstate zachránila. Jej šmrncovný, dusný, dymový hlas a noblesná produkcia Nelleeho Hoopera, známeho svojou prácou so Soul II Soul a čerstvo odvádzajúceho neuveriteľnú prácu na albume Protection od Massive Attack, vytvorili všetku tú švihácku bombastickosť, triedu, dekadenciu a nebezpečenstvo potrebné na vytvorenie dokonalej bondovskej témy.

Goldeneye vyšla 6. novembra 1995, niekoľko týždňov pred premiérou filmu, a stala sa obrovským hitom v celej Európe, keď sa dostala do prvej desiatky britského singlového rebríčka, obsadila prvé miesta v Poľsku a Maďarsku a v ôsmich ďalších krajinách sa umiestnila v prvej päťke. Podobne ako rovnomenný film, aj Goldeneye bol považovaný za slávny návrat do formy a pokračoval v Turnerovej nedávnej horúcej sérii.

Je to tiež pieseň, ktorú Turner považuje za dôležitú pre jej učenie sa, aj keď je už tak hlboko vo svojej kariére. "Vlastne som musela vyjsť sama zo seba, aby som z nej urobila pieseň," povedala Grahamovi Nortonovi. "Nikdy predtým som takúto pieseň nespievala, takže mi to naozaj dodalo kreativitu, pokiaľ ide o to, ako vytvoriť niečo z niečoho, čo bolo naozaj drsné, veľmi drsné."

Čo sa týka U2? V čase, keď vyšiel album Goldeneye, už pretekali s časom, aby dokončili rozporuplný album Pop z roku 1997 - nahrávku, ktorej neúspech znamenal koniec U2 ako experimentálnejšieho a kreatívnejšieho kolektívu. Čoskoro sa zjemnili outfity a divoké úlety fantázie boli oveľa menej časté. Napriek tomu, aj keď sa všetky nápady U2 v priebehu rokov vďaka Tine Turner celkom nezachovali, Goldeneye sa určite zachovali. 

zdroj: youtube.com

Made with